Technická kontrola a proč byste ji neměli podceňovat?
Co je to STK?
STK je označení pro stanici technické kontroly, jedná se o místa, kde pomocí vyškolených techniků dochází k prohlídce a posouzení technického stavu vozidla, jeho systémů, konstrukčních částí a samotných technických celků.
Seznam STK naleznete na: https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Silnicni-doprava/STK/STK-Seznam-STK-dle-kraju?returl=/Dokumenty/Silnicni-doprava/STK
K čemu slouží technická kontrola?
Technická kontrola slouží k ověření technického stavu vozidla. Cílem prohlídky je zajistit, aby vozidlo splňovalo stanovené technické a bezpečnostní normy, a to jak pro vás samotného, tak pro ostatní účastníky silničního provozu.
Co se při technické kontrole řeší?
Během technické kontroly se provádí řada testů a kontrol, které zahrnují:
-
Kontrola emisí - měření emisí výfukových plynů, aby se zjistilo, zda vozidlo splňuje emisní normy.
-
Kontrola řízení - stav řízení a seřízení geometrie řídící nápravy
-
Kontrola světel a signalizace - kontrola, zda všechna světla a signalizace na vozidle správně fungují.
-
Kontrola brzdového systému - kontrola, zda brzdový systém funguje správně a zda brzdové destičky a kotouče nejsou opotřebované.
-
Kontrola pneumatik - kontrola hloubky dezénu pneumatik, stavu a tlaku, aby se zajistila bezpečná jízda.
-
Kontrola podvozku - kontrola, zda jsou všechny součástky podvozku v dobrém stavu a zda nejsou opotřebované.
-
Kontrola nárazníků a karoserie - kontrola, zda jsou nárazníky a karoserie v dobrém stavu a zda nejsou poškozeny
Proč je důležité absolvovat technickou kontrolu a jak často?
Absolvování technické kontroly je nezbytné pro vaši bezpečnost na silnici. Pokud je vaše vozidlo ve špatném technickém stavu, může dojít k nebezpečným situacím na silnici, což může ohrozit nejen vás, ale i ostatní řidiče a chodce. Kromě toho může neodkládání technické kontroly vést k větším problémům, které mohou být nákladnější na opravu.
V případě nových vozů je technická kontrola nutná po 4 letech provozu a následně každé 2 roky. Platnost své „technické“ zjistíte snadno – stačí se podívat na zadní SPZ vašeho auta. Je na ní nalepená červená známka s vyznačením měsíce a roku, do kdy je technická kontrola platná. Informace je zaznamenaná také ve velkém technickém průkazu, kde naleznete i konkrétní den platnosti.
Pokud byste se totiž řídili jen informací na SPZ, mohli byste se při policejní kontrole vystavovat riziku pokuty. Policisté mají přístup do příslušné databáze a mohou si informaci o přesném datumu platnosti vaší technické prohlídky snadno dohledat. Ideální je tedy sledovat spíše údaj ve velkém technickém průkazu – i z toho důvodu, že někdy bývá na STK poměrně plno a na termín můžete několik dní čekat.
Co sebou na STK - Jaké dokumenty je třeba předložit?
Mezi dokumenty, které budete muset předložit při pravidelné technické kontrole, patří:
- velký technický průkaz,
- osvědčení o registraci vozidla (tedy tzv. malý technický průkaz),
- protokol o měření emisí.
V závislosti na konkrétním vozu jsou případně požadovány i další dokumenty související například s přestavbou vozidla na LPG/CNG, technické osvědčení samostatného technického celku, je-li nějaký namontován apod. V případě, že vaše vozidlo napoprvé neprošlo a jdete na opakovanou technickou kontrolu, mějte se s sebou rovněž protokol o předchozí kontrole.
Cena STK - Na kolik technická kontrola vyjde?
Každá stanice si může za technickoou prohlídku účtovat jinou částku. Většina poskytovatelů má webové stránky, kde naleznete informace o cenách a další potřebné informace, které vás zajímají. Případně nevájte na STK zavolat a zeptat se. Orientačně se ceny pohybují od 1000 - 2000 korun.
Řízení vozidla bez platné technické kontroly.
Řízení vozidla bez platné technické prohlídky může být kvalifikováno jako přestupek, za který lze příkazem na místě uložit pokutu do 2000 Kč, ve správním řízení 1500–2500 korun. V rámci bodového systému nepřijdete za tento přestupek o žádné body. Výše pokuty bude do značné míry záviset na přístupu policisty. Bude-li „technická“ prošlá o týden a auto na první pohled nebude jevit žádné známky technické nezpůsobilosti, máte reálnou šanci vyváznout se symbolickou pokutou nebo jen s domluvou. Pokud vaše auto nebylo na STK rok po předepsané lhůtě a navíc vypadá, že bude mít problém kontrolou projít, pak vaše vyhlídky nebudou zrovna nejlepší. Jestliže mají policisté důvodné podezření, že vozidlo není technicky způsobilé k provozu, mají dokonce pravomoc vás na mimořádnou kontrolu na STK poslat.
S prošlou technickou kontrolou však riskujete mnohem víc než pokutu. Stanete-li se účastníkem dopravní nehody, může na vás být nahlíženo jako na řidiče s vozidlem nezpůsobilým k provozu. Kromě toho, že můžete být prohlášeni za viníka celé nehody, má pojišťovna právo přistoupit ke krácení nebo nevyplacení pojistného z pojistné smlouvy.
Zároveň je na tomto místě třeba rozlišit mezi řízením vozu s propadlou STK a řízením technicky nezpůsobilého vozidla. Ve druhém případě se jedná o mnohem závažnější přestupek, neboť bezprostředně ohrožujete sebe a ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Kromě 5 trestných bodů na vás čeká povinné správní řízení, ve kterém vám bude uložena pokuta 5000–10000 korun a také zákaz řízení na 6–12 měsíců.